جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شبکه های اجتماعی

شاید این مطالب برایتان مفید باشد

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

موتورچی (دایه دایه وقت جنگه)

دایه دایه وقت جنگه ترانه اش در وصف جنگ است اما نه جنگ ملی میهنی بلکه جنگ قومی و قبیله ای آن هم در دوره

دایه دایه وقت جنگه

ترانه اش در وصف جنگ است اما نه جنگ ملی میهنی بلکه جنگ قومی و قبیله ای آن هم در دوره ی قاجار بسیاری این قطعه را منصوب به جنگ میدانند بی آنکه بدانند لوطیان لرستان آن را در وصف مخو یا همان محمد خان فیلی پسر علیمردان خان سروده اند.

مسیر تاریخی آهنگ دایه دایه

ترانه دایه دایه به صورت های مختلف اجرا شده است ، اشعار آن نیز توسط افراد و شعرای محلی اشعار جدیدی اضافه نموده اند.

این ترانه  به دهه ۳۰ و ۴۰ مربوط میباشد .

داستان ترانه ی دایه دایه در رسای شخصی به اسم محمدخان یا به اسم محلی مخو فرزند علیمردان خان فعلی یا علیمردان خان والی سروده شده

وی که جهت شرکت در یک نبرد محلی و آوردن قناعم به سمت بدرآبی در منطقه ایلام میرود با همراهانشان و بستگان خود جهت شرکت در یک نبرد.

حتما بخوانید
کلیسای زور زور

که در همان جا توسط همراهان خودش کشته میشود و مادر محمدخان یا مخو همان نازی خانم که در تاریخ لرستان ۲ نازی هست ،

که هردو نازی خانم پسران دلیر و شجاعی داشتند ولی نازی خانمی که مادر محمدخان حساب میشود و

همسر علیمردان خان میباشد که اسمش در خود تصنیف آمده است.

معرفی موسیقی دایه دایه

دایه دایه یکی از معروفترین قطعات موسیقی فولکولر لرستان در مقام سه پا است که نخستین بار توسط غلام جمشیدی در دهه ی ۳۰ خورشیدی با اضافه نمودن بیت موتورچی اجرا شد.

سپس استاد علیرضا حسین خانی و پیرولی کریمی و هشمت رشیدی و بسیاری از نوازندگان لر اجراهای گوناگونی از این تصنیف داشتند.

حتما بخوانید
رسم نارنج زنی مردمان شمال

با آغاز جنگ محمد میرزاوندی آنرا دوباره زنده کرد و با صدای رضا صغایی جنبه ی ملی یافت.

اقوام ایلیاتی لرستان

اشعار زیادی توسط دو ایل سگوند و پاپی و بیرانوند سروده شده است که آنها هر کدام مختصات ایلیاتی خود را دارند و هر کدام به فراخور نسبتی که با محمدخان داشتند اشعار رو در مورد وی  به صورت های مختلف سروده اند.

در ایل پاپی ضمن اینکه در رسای خود محمد خان خوانده اند حتی در مورد تفنگ و اسب محمدخان و وسایلی که با او بوده اشعاری سروده اند.

ولی معروفترین قطعه همین قطعه ی استاد صخایی میباشد که اجرا نموده اند.

حتما بخوانید
سرپوش تنگه مازندران

نحوه انتقال موسیقی محلی

ویژگی موسیقی محلی انتقال سینه به سینه ی آن از گذشته های دور تا به امروز است و راویان این ژانر از موسیقی با سینه ای مملو از نغمه های ماندگار پرچمدار آیین و فرهنگ مردمان سرزمینشان هستند.

هنرمندانی که در هر منطقه نامی مخصوص به خود اختصاص میدهند.

از رامشگر و بخشی گرفته تا لوطی و عاشیق

آثار مکتوب موسیقی در لرستان

در لرستان چون در موسیقی آثار مکتوب دقیقی وجود ندارد موسیقی در لرستان به صورت شفاهی و سینه به سینه به مردم رسیده است.

یعنی توسط افراد و اشخاصی که نوازندگان و رامشگران بومی به اسم لوطی معروف بوده اند و هستند توسط آنها سینه به سینه به مردم رسیده است.

لوطیان

جنگ فقط کشتار و خونریزی نیست با شعر و ترانه هم میشود جنگید فقط لازمه اش زندگی در میان طوایف لر ، آن هم در چندین دهه گذشته است. پ

حتما بخوانید
پیله های کرم ابریشم و جمع آوری آنها در گلستان

لوطیان شعر می سرودند و سران طوایف با پخش هجو های سروده شده ایل مقابل را کوچک میشمردند .

دایه دایه نیز از همین جنگ های سرد طوایف شکل گرفته اما در رسای یکی از قهرمانان همین طوایف.

سرود حماسی دایه دایه

نزدیک به ۱ قرن از ستخت تصنیف دایه دایه میگذرد ، سرودی ح

ماسی و عاشقانه که تا به امروز تغییرات زیادی را به خود دیده چه به لحاظ اضافه شدن ابیات آن و چه به لحاظ تغییر در لحن و شیوه اجرا.

 


[button link=”https://www.marasemirani.ir/wp-content/uploads/Reza-Saghaei-Daye-Daye-Vaghte-Jange-320.mp3″ target=”_blank” radius=”5″ icon=”linecon-icon-music”]دانلود موزیک[/button]


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *