جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شبکه های اجتماعی

شاید این مطالب برایتان مفید باشد

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

تاریخچه ارگ بم

ارگ بم یکی از اصلی ترین جاذبه های گردشگری استان کرمان می باشد که جزو آثار ملی ایران نیز محسوب می شود. ارگ بم به عنوان یک قلعه تاریخی در نزدیکی شهر بم قرار داشته و از زمان های قدیم، مراسم ایرانی در این محل برگزار می شد. این ارگ قبلا به عنوان یک شهر بود و به دو بخش شاه نشین و رعیت نشین تقسیم می شد.

تاریخچه ارگ بم

ارگ بم یکی از جاذبه های گردشگری استان کرمان می باشد که شهرت فراوانی داشته و جزو آثار ملی و جهانی محسوب می شود. ارگ بم در نزدیکی شهر بم قرار داشته و از زمان های قدیم به عنوان یک شهر تلقی شده که سپس به صورت کاخ دفاعی درآمده است.

از زمان های بسیار قدیم تا کنون مراسم ایرانی که دیرینه ای قدیمی دارد، در این مکان برگزار می شود و طرفداران زیادی نیز دارد. این ارگ تاریخی که در زمان های قدیمی به عنوان یک شهر تلقی می شد، به دو بخش شاه نشین و رعیت نشین تقسیم می شد.

بخشی از شهر برای پادشاهان و فرماندهان نظامی و افراد بلند پایه حکومت ها بود و بخش دیگر آن برای رعیت معمولی و کشاورزان و افراد عادی بود. گفتنی است که این ارگ توسط دیوارهایی به بلندی ۶ تا ۷ متر دو بخش مختلف شاه نشین و رعیت نشین را از یکدیگر جدا می شدند.

حتما بخوانید
شهر سوخته ، شهر مهجور ایران

ارگ بم در طول تاریخ

ارگ بم در طول مسیر جاده ابریشم بوده و ایران را به آسیای مرکزی از سمت شرق، به خلیج فارس از سمت جنوب و به کشور مصر از طریق غرب متصل می نمود.

ارگ بم در تاریخ و فرهنگ ایران نقش موثری داشته و در طول تاریخ مشاهده می شود که به عنوان یک کاخ دفاعی در برابر دشمنان نقش موثری ایفا می کرد.

این ارگ همواره مملو از توریست های مختلف و بازدیدکنندگان بود که با زلزله سال ۱۳۸۲ در ایران، ساختار اصلی ارگ بم از بین رفت و چند سالی طول کشید تا عملیات بازسازی توسط میراث جهانی یونسکو و وزارت میراث فرهنگی صورت بگیرد و ارگ به حالت قبلی خود بازگردد.

حتما بخوانید
غم چان بازی محلی

برخی افراد قدمت این کاخ را متعلق به زمان هخامنشیان و اشکانیان می دانند و برخی از افراد قدمت آن را متعلق به دوره تیموری تا قاجار قلمداد می کنند.

آنچه که مشخص است، قدمت این بنای بسیار بزرگ تاریخی متعلق به ۲۰۰۰ سال پیش می باشد و برای اثبات این ادعا می توانیم به وجود پلان مرکزی در نقشه آن اشاره کنیم. طراحی ایوان مساجد ارگ بم را به دوره های سامانیان و سلجوقیان نسبت می دهند و این موضوع بیانگر قدمت ۲۰۰۰ ساله این شهر می تواند باشد.

حتما بخوانید
بازار تاریخی یزد - بازار مسگر‌ها و خرید ظروف مسی
ارگ بم
ارگ بم جزو آثار ملی بوده و یکی از جاذبه های تاریخی کشور ایران می باشد.

طراحی و معماری این شهر به این صورت است که ساختار اصلی شهر به صورت یک کاخ دفاعی برای جلوگیری از حملات دشمنان در نظر گرفته شده است. این کاخ را در نقاط مرتفعی ساخته اند تا دشمنان نتوانند به راحتی به آن دسترسی داشته باشند.

این ویژگی برگرفته از معماری مناطق مختلف از جمله آسیای میانه و بین النهرین می باشد. جالب است بدانید که خانه ها و مسیرهای مختلف به صورت کاملا منظم و با معماری خاصی به یکدیگر وصل می شوند که در نهایت بیانگر پیوستگی و انسجام این کاخ می باشد.

حتما بخوانید
آش دوغ قشقایی

بخش های مختلف ارگ بم

 قسمت ذیل جزو بخش های اصلی این کاخ می باشند:

  • قسمت علیایی و سفلایی
  • اصطبل
  • خندق
  • برج و بارو
  • حصارها
  • خانه ها
  • دروازه ها
  • مسجد جامع

محل های ذکر شده جزو پلن یا نقشه معماری این کاخ بزرگ بوده و هر یک از این بخش ها برای امور خاصی تعبیه شده اند. لازم به ذکر است که این کاخ باستانی دارای سیستم آبرسانی پیشرفته ای نیز می باشد که در نوع خود بی نظیر می باشد.

ارگ بم پس از زلزله سال 1382، توسط وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی کشور بازسازی شد.
ارگ بم پس از زلزله سال ۱۳۸۲، توسط وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی کشور بازسازی شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *